fredag 4 januari 2008

Goda presenter



Nyheten nådde mitt öra att två av mina kära vänner hade gått och förlovat sig!
Jag ville ge dem en liten present men inte en blomma och kom inte på något kul att köpa direkt, så jag bestämde mig för att ge bort hemmagjort godis!

Blev sjukt engagerad av Leilas matprogram så jag började med att göra "Tusen och en natt-dadlar" som består av
Dadlar
marsipan med lite likör
nutella
och mörk choklad.

receptet finns på http://www.recept.nu/
Sök bara bland Leilas recept :)
Nu är dessa recept inte veganska men de är ändå väldigt goda! Och det funkar att göra dem veganska, det är bara att t.ex. byta ut nutellan och använda mjölkfri choklad.

Sen ville jag ha lite olika chokladpraliner och använde min "fantasi" lite så jag tog ischoklad-formar och penslade med mörkchoklad och lät det stelna. Sen lade jag i en hasselnöt i varje form och fylde på med smält ljus choklad choklad. Busenkelt!

För en tredje version så smälte jag choklad och hällde i lite kokosflingor och hackade russin som man fyllde nya formar med och toppade med lite russin.

Sen använde jag den allra sista smälta chokladen och bara la ut som strimmor och olika mönster på ett bakplåtspapper som en fin dekoration bland den övriga chokladen.

Dagen innan var jag på Indiska och köpte en fin skål att lägga chokladen i så att resultatet blev riktigt festligt. De blev toppenglada och godiset fick högt betyg!








Inga kommentarer: